Alla inlägg den 2 oktober 2017

Av Magnus Leander - 2 oktober 2017 08:07

Detta inlägg är baserat på erfarenheter,åsikter och en del fakta...håll tillgodo!

Extremsport är just nu väldigt populärt och det känns som att alla ska hålla på med det,och detverkar som att det är väldigt vanligt att många har tappat respekten för vad det just är EXTREMSPORT!

Från början var det elitidrottare som ville göra något annat och en oftast slutet på en elitkarriär med 1000tals timmar träning med full koll på både träning,återhämtning,nutrition,rehab mm

Nu är tex en Marathon ungefär som att som att springa 10 km och ingen respekt om vad det handlar om igentligen och det börjar bli normalt med ultra marathon ( 80-90 km )vilket i sig inte är speciellt hälsosamt om man nu inte vet exakt vad man håller på med,även då läser jag artiklar om en del av elitfolket inom ultralöpning har tränat sig sönder och samman med skador för livet att dem aldrig mer kan springa, utbrändhet och ätstörningar, ÄR DET NÅGOT ATT SE UPP TILL!!! jag hör ofta offentliga idrottprofiler som nästan tycker det är häftigt och ja det är klart att motionären vill vara lika häftig men är det värt priset!!!

Jag som triathlet i motionsklass får ofta höra från folk tex.. jaha du kör IRONMAN!.. men hallå vet ni verkligen vad det innebär.. nä antagligen inte.. jag kör sprintar ( 750m sim-20km cykel-5km löp ) och ibland Olympisk distans som är det dubbla då blir man helt ointressant och det tycker jag är en skrämmande utveckling när det bland det mest extrema är normalt!!!

Swimrun är väldigt inne och en fantastiskt rolig sport men inte till vilket pris som helst , oftast väldigt långt och just nu är det väldigt inne ( häftigt ) tycker många när det är extremt långt och gärna väldigt kallt i vattnet typ 10grader,

vilket är både farligt och korkat, det finns till och med swimrun på vintern, tex i borås som en känd person anordnar vilket är bland det korkaste jag har hört, tillslut kommer någon dö av det och då är det inte lika häftigt längre, tänk lite nu snälla !!!! sen anordnas det vinter swimrun i stockholm också, hoppas den trenden lägger sig..

Jag vet en del som först kör IRONMAN Kalmar och ca 3v senare kör ö till ö ( den extremaste swimrun ) i stort sätt

runt 60km löpning och ungefär 10km simning nåt sånt, genom såna distanser och kyla så läser jag fler och fler har fått köldastma och allvarliga nedkylnings symptom och skador i leder,tävlingen i sig är en tävling endast för elit igentligen och en tävling för en liten skara som verkar vara en tävling för inbördes beundran men det är dem som syns och räknas verkar det som,jag känner en person som har tränat sönder sig så hen går på kryckor för att höfterna är slut tragiskt måste jag säga ! Elitmotionären har oftast inte koll på sin kropp och kost inte fullt ut som proffsen,vi jobbar heltid,vardagsstress, familj och allt annat, då kommer man få sota för allt extrema saker och endast kan hålla på med det under en väldigt begränsad tid i livet.. Nu tycker jag det är dags att lyfta fram den vanliga motionären istället tex den som klarar att springa 5km för första gången,eller lärt sig crawla på egen hand,eller tex fått ihop träningskontinuitet, låt inte dem mest extrema personerna bara synas och höras för den vanliga motionären är mycket viktigare, sen naturligtvis är det helt ok att ha drömmar om att klara av saker men inte till vilket pris som helst tex sin hälsa!

Slut ord! jag tränar för livslång hälsa och en väl fungerande kropp utan bekostnad på min fysiska och psykiska hälsa,

tränar smart och har anlitat en coach som håller mig i rätt nivå och jag slipper tänka och bara genomför!!!

Jag kommer att hålla på med min idrott när dem andra inte orkar eller kan för att allt för extrema saker är inte ihållande och livslång hälsa och allt annat än hälsosamt/SLUT    


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Följ min väg tillbaka till livet.
TRÄNING.HÄLSA.ÅSIKTER

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards